Drugi raz zabieram głos na temat klasy OPEN i nie ukrywam, że robię to z pozycji jej zwolennika. Pierwotnie pokazałem swój eksponat wraz z omówieniem jego ocen z wystawy Oława 2021. Chętni mogą go zobaczyć na stronie w zakładce: Zbiory i kolekcje, publikacja 26 marzec 2022. Tak jak pisałem, postanowiłem zbudować i wystawiać eksponat, aby klasę OPEN poznawać od środka, a w dyskusji jej problematyki móc zabierać głos nie tylko czysto teoretycznie.

 

Dzisiaj kontynuacja problemu ilości ekranów. Otóż w Polsce „podobno wyjątkowo” dopuszczono do wystawiania eksponaty o liczbie mniejszej niż 5 ekranów. Spora grupka krytyków wytyka, że przecież klasa została stworzona dla multi-kolekcjonerów, wiec niemożliwe aby im brakowało walorów na pełny wymiar. To dopuszczenie miało być czasowe do końca 2021 roku, ale przed ostatnią wystawą w Koszalinie, gdzie również zaplanowano eksponaty tej klasy, Zarząd PZF wydłużył okres ulgowy do końca obecnej kadencji. Nie zamierzam tym razem dyskutować o eksponatach 2,3 czy 4-ro ekranowych, natomiast uważam, że KO powinna być dopuszczona w formule jednoekranowej. Skoro wprowadzamy nową klasę, to nie na zasadzie biedniejszego krewnego tylko na takich samych prawach jak wszystkie inne, z jednoekranówkami włącznie. Opierając się na przykładzie własnym, tenisa ziemnego na wózkach, który bez wątpienia mógłbym wystawić jako jednoekranowy w klasie tematycznej, to już w klasie otwartej nie, toż to absurd. Dodatkowym bodźcem za powinna być dbałość o jakość eksponatów. W sytuacji kiedy materiału z danego obszaru nie jest dużo to uważam, że lepiej zbudować silniejszy eksponat jednoekranowy niż słaby 2 czy 3 ciągnąc ilość. Przed takim wyborem niedawno sam stanąłem. Organizatorzy wystawy w Koszalinie zaprosili mnie abym wystawił u nich swój eksponat: Krótka historia tenisa ziemnego na wózkach. Materiału z tego nowego tematu powoli przybywa i mógłbym zmontować już dwa a może nawet trzy ekrany. Byłem zniechęcony -4 punktami karnymi z Oławy 2021, a jednocześnie Związek Filatelistów Południowej Afryki ogłosił nabór eksponatów jednoekranowych na specjalistyczną wystawę wirtualną SAVPEX 2022, oczywiście z klasą OPEN włącznie. Wybór był oczywisty. Postanowiłem „zagłosować nogami” i zgłosić eksponat do Południowej Afryki. Oprócz nadania mu wersji anglojęzycznej, solidnie go przebudowałem, pozostając nadal w wymiarze jednego ekranu. Ponieważ wystawa była wirtualna, więc każdy chętny może go zobaczyć pod poniższym linkiem https://stampssa.africa/wp-content/uploads/2022/07/A-short-hisory-of-wheelchair-tennis-Combined_optimize.pdf Można go też porównać z wersją pierwotną ze wspomnianego wyżej mojego tekstu. Eksponat został oceniony już znacznie wyżej bo na 70 pkt (dla przypomnienia pierwsza wersja 61 pkt – 4pkt) co potwierdziło prawidłowość mojego podejścia. Na SAVPEX 2022 wystawiono łącznie 8 eksponatów jednoekranowych w klasie OPEN, ocenionych od 51 do 86 pkt. Cztery eksponaty otrzymały wyższe oceny a trzy niższe niż mój, co z uwagi na motywy i świeżość moich działań uznaję za zupełnie zadowalające.

Chciałbym jeszcze przytoczyć fragment otrzymanej oceny sędziowskiej, na poparcie prezentowanych wyżej argumentów:

The exhibitor sets a clear example of the meaning of “Open Class” and the subject is adequate for 1 Frame exhibit.

Co daje się przetłumaczyć jako:

Wystawca daje jasny przykład „klasy otwartej”, a temat jest odpowiedni dla eksponatu jednoekranowego.

Czyli jednak można. Nie musi być 5 ekranów jeśli utrzymujemy zgodność z regulaminem jednoekranówek.

Na skanie poniżej obie strony medalu pamiątkowego jaki otrzymałem.

Tak już zupełnie na zakończenie, słowo do najbardziej aktywnego duetu publicystów w tym temacie, którzy gorąco krytykują eksponaty w wymiarze mniejszym niż 5-cio ekranowy.

Marek Zbierski w Przeglądzie Filatelistycznym Nr 238 07.2022 - I to jest najdziwniejsze: klasa pomyślana i realizowana na całym świecie dla długoletnich i wszechstronnych kolekcjonerów objawia się u nas w mikro-eksponatach, często jedno-ekranowych.

Witold Mikołajczyk w Tematica Nr 36 wrzesień 2022 - Nie wiem jak wąski musiał by być obszar kolekcjonerstwa, aby eksponat był jednoekranowy?

Panowie nie wątpię, że rozumiecie różnicę pomiędzy obszarem kolekcjonerstwa, zbiorem i eksponatem. Pozwólcie więc ludziom robić coś innego niż Wy. Tym bardziej, że Pan Witold jak czytam, rozpoczynał też w niepełnym bo 4-ro ekranowym wymiarze. Ponadto jeśli Klasa OPEN została stworzona aby dać nowy impuls i uchylić nieco filatelistyczną konserwę na nowe trendy, to jej rzeczywiste stosowanie może wybiegać daleko poza pierwotne zamierzenia. Jeśli trzeba dostosować regulaminy do życia to trzeba to zrobić i tyle.