W bieżącym miesiącu, 27 sierpnia, mija 5 lat od formalnego powołania Internetowego Koła Filatelistów przez Okręg Pomorski PZF (na wniosek 9-osobowej grupy inicjatywnej). Dwa dni później wybrano władze koła. Nim do tego jednak doszło, to od początku kwietnia 2012 roku, grupa inicjatywna prowadziła
intensywną akcję agitacyjną, dyskutowała nad formą funkcjonowania koła oraz prowadzono pracę nad uruchomieniem strony koła. Pierwsza strona koła działała w wersji testowej już po kilku tygodniach od sformowania się grupy inicjatywnej jednak jej formalny, oficjalny start jest datowany na 20 października 2012 roku.
Niemalże od samego początku do strony podłączony był system gromadzący podstawowe informacje statystyczne o ruchu na stronie, a w trzeciej dekadzie lutego 2013 r. strona została zsynchronizowana z systemem Google Analitics dostarczającym obszernych informacji o ruchu, jej użytkownikach i ich zachowaniu się na stronie.
Początkowo ruch na stronie był niewielki jednak z czasem zaczął on systematycznie rosnąć. Powiększała się zarówno liczba sesji, jak i użytkowników wchodzących na stronę oraz inne statystyki świadczące o wzrastającym znaczeniu strony wśród miłośników filatelistyki.
Od chwili uruchomienia monitoringu ruchu w ramach Analitics odnotowano blisko 95 tyś. sesji. Zmienność liczby sesji przedstawia w ujęciu tygodniowym grafika poniżej
Wzrost zainteresowania stroną dokumentuje doskonale grafika pokazująca zmienność w przedziałach tygodniowych liczby użytkowników odwiedzających stronę koła
Liczba odsłon, która dla całego okresu wynosi blisko 513,2 tys., także cechuje się trwałym trendem wzrostowym
Z kolei liczba odsłon przypadających na jedną sesję zmienia się już wolniej niż wcześniejsze parametry jednak nadal obserwujemy tendencję wzrostową.
Maleje liczba tzw nowych sesji, tj. sesji uruchamianych przez nowych użytkowników. Jest to konsekwencją faktu, że choć liczba nowych użytkowników nadal wzrasta to zmiany z roku na rok są słabsze niż w początkowym okresie. Jednocześnie świadczy to o tym, że ustabilizowała się na pewnym stosunkowo wysokim poziomie liczba stałych użytkowników odwiedzających stronę systematycznie. Należy przy tym zaznaczyć, że nie nastąpił jeszcze proces wysycenia nowych sesji.
Informacji o dynamice zmian dostarcza także analiza porównawcza intensywności ruchu na stronie w okresie ostatnich 12 miesięcy (od 1 sierpnia 2016 do 31 lipca 2017) z okresem wcześniejszych 12 miesięcy tj. od 1 sierpnia 2015 do 31 lipca 2016.
Grafiki przedstawione powyżej dokumentują istotny wzrost zainteresowania stroną i-kf.pl w dwóch kolejnych latach. Przy czym wzrost liczby sesji jest niezwykle istotny (z 28528 do 42299, czyli aż o ponad 48%), przy jednoczesnym wzroście liczby użytkowników o 25,6% z 7425 do 9324. Inne parametry dla okresów porównawczych pokazują wzrost liczby odsłon o 48,8% (do blisko 235 tys. w okresie 12 miesięcy), wzrost liczby odsłon przypadających na jedną sesję o blisko 0,4%, wzrost średniego czasu trwania sesji o blisko 12% oraz spadek liczby odrzuceń o blisko 9,3% i liczby nowych sesji o 15%.
Niezwykle interesująco wygląda analiza porównawcza dotycząca wieku użytkowników i płci.
W obu 12 miesięcznych okresach dominowali użytkownicy w wieku 55 lat i więcej, co nie dziwi, gdyż filateliści w tym przedziale wiekowym dominują także w PZF. Wart jest jednak odnotowania fakt, że udział użytkowników w wieku między 55 a 64 lata w ostatnich 12 miesiącach istotnie zmalał w stosunku do okresu wcześniejszego. Mniej więcej w takim samym stopniu wzrósł udział użytkowników młodszych. Udział kobiet wśród odwiedzających naszą stronę niestety zmalał.
Wśród użytkowników dominują użytkownicy z Polski, co nie dziwi, chociażby dlatego, że strona jest w języku polskim. Użytkownicy z Polski odpowiadają za blisko 87% ruchu. Następnie w grupie krajów o największym ruchu są użytkownicy z Niemiec, USA, Wielkiej Brytanii i Rosji. Ogólnie rzecz biorąc stronę w czasie jej istnienia odwiedzili użytkownicy z 96 państw.
87% użytkowników korzysta z komputera stacjonarnego, pozostali z urządzeń mobilnych, przy czym 2 razy częściej ze smartphonów, niż z tabletów.
Użytkownicy odwiedzają nasza stronę każdego dnia tygodnia zdecydowanie w porze dziennej i wieczornej od 8 rano do 23 wieczorem. Natężenie ruchu w poszczególne dni tygodnia wynika z rytmu pracy zawodowej oraz harmonogramu publikowania kolejnych artykułów na stronie.
Diagramy poniżej pokazują z kolei źródło ruchu na stronie w dwóch omawianych okresach 12 miesięcznych. Rzuca się w oczy trwały udział mediów społecznościowych, czemu zapewne przysłużył się nasz profil na Facebooku.