Kartka pocztowa wysłana 14.2.20 ambulansem pocztowym CZERSK – LASKOWITZ (WESTPR.) do Hagenort (Osieczna) w pow. Stargard. Mój tekst o ambulansach niemieckich na terenie b. zaboru pruskiego obejmującego Wielkopolskę i Pomorze spotkał się ze sporym zainteresowaniem, czego dowodem jest ponad 500 odsłon na stronie i-KF. Podobnie było z uzupełnieniem kol. M. Miętusa wraz z pokazanymi przez Niego skanami.

Po naszych tekstach „przypomnieliśmy” sobie o pozycji H.J.Dobiata, wydanej w 2013 r. (H.J. Dobiat, Die Weiterverwendung von deutschen Stempeln in Polen nach dem 1. Weltkrieg, Soest 2013), w której znajdują się dodatkowe informacje o niemieckich ambulansach. Stworzyło to sytuację, w której można pełniej zewidencjonować znane datowniki niemieckich ambulansów pocztowych używanych przez pocztę polską.

Jak pisze wspomniany P. Schmelzle, Niemcy oddały 23 ambulanse aliantom i 85 ambulansów Polskiemu Zarządowi Poczty (str. 70 jego publikacji). Autor nie wymienia nr ambulansów ani ich tras. Nie wiemy również, ile ambulansów pozostało w Wielkopolsce, a ile przydzielono na Pomorzu, choć w Muzeum Poczty i telegrafów we Wrocławiu znaleźć można informacje przydatne do tematu (Krótki zarys historii Poczty, Telegrafów i Telefonów o Okręgu Dyrekcji Poczt i Telegrafów w Bydgoszczy, s.24. Zasób MPiT we Wrocławiu). Mianowicie w niżej cytowanym opracowaniu pisze się o posiadanych aktywach „w chwili przejęcia administracji”, a wśród nich o 15 wagonach 3-osiowych, 1 wagonie 2-osiowym oraz o 31 przedziałach pocztowo – bagażowych, a także o „rezerwie” w postaci 1 wagonu 4-osiowego, 6 wagonach – 3-osiowych i 6 przedziałach pocztowo-bagażowych.

Po ponad 100 latach zadanie identyfikacji ambulansów i ich tras przypadło filatelistom, którzy w ramach swojej pasji mogą próbować zewidencjonować przekazane Polsce niemieckie ambulanse.

Za „polsko - niemieckie” ambulanse można więc uważać te, które na terenie Wielkopolski spotyka się na przesyłkach z obiegu pocztowego z całego okresu 1919 r. Powstanie Wielkopolskie wybuchło w końcu grudnia 1918 r., ale od 3 stycznia 1919 r. Polacy zastosowali kontrolę poczty – wojskową i cywilną - potwierdzoną na przesyłkach stemplami cenzury. Dotyczyło to również przesyłek wysłanych ambulansami pocztowymi. Od sierpnia 1919 r. możliwe są przesyłki z tego terenu z użyciem polskich znaczków w ambulansach pocztowych. Znana jest jak na razie jedna koperta z datownikiem ambulansu POSEN – BROMBERG z 22.08.19 z wyciętym numerem pociągu. Została ona opłacona trzema znaczkami wydania regionalnego. Można przypuszczać, że wycięcie nr ambulansu w niemieckim datowniku oznaczało jego polonizację.

W oparciu o dotychczasowe badania identyfikuje się następujące ambulanse niemieckie w Wielkopolsce i na Pomorzu:

I.               Wielkopolska:

1.      Breslau – Gnesen (nr?)

2.      Breslau – Posen (nr.73)

3.      Breslau – Posen – Stettin (nr.844) – notowany z 22.8.1919, niemiecki tranzytowy

4.      Czempin – Schrimm (nr 859)

5.      Hohensalza – Rogasen (nr 545)

6.      Kosten – Gostyn (nr 3)

7.      Koschmin – Gostyn (nr 904)

8.      Lissa – Ostrowo – Posen (nr 516)

9.      Mogilno – Kruschwitz – Hohensalza (nr 481, 486)

10.  Neutomischel – Duschnik (ambulans wąskotorowy nr 9, 12)

11.  Ostrowo – Groβ Graben (nr 766)

12.  Posen – Bromberg (nr 564, 567)

13.  Posen – Bentschen (nr 205)

14.  Posen – Jarotschin (nr.465)

15.  Posen – Ostrowo – Warschau (nr 516c, 830)

16.  Posen – Stralkowo (nr ?)

17.  Posen – Wollstein (nr 531, 533, 544)

18.  Posen – Kreuz (nr 611)

19.  Posen – Insterburg (nr 204, 215, kursował zapewne do polsko – niemieckiej granicy)

20.  Posen – Kreuzburg (nr 828)

21.  Rawitsch – Kobylin (nr 316)

22.  Samter – Birnbaum (nr?)

23.  Schildberg – Deutschhof (nr 927, 930)

24.  Trachenberg – Sulmierschűtz (wąskotorowy, znany z IV.1919 przez linię demarkacyjną, do sprawdzenia, czy pozostał po 1919 r. w Polsce).

25.  Witaschűtz – Komorze (ambulans wąskotorowy nr 7, 15)

II.             Pomorze

Uwagi:

·       na wielu niemieckich datownikach wycięte zostały numery niemieckich ambulansów lub były nieczytelne,

·       kilka nr ambulansów pocztowych na jednej trasie nie świadczy o odrębnych ambulansach, ale o zmianie ich datownika po zmianie kursu,

·       spotyka się niemieckie datowniki ambulansów z polskimi nazwami miast, np. Thorn – Marienwerder; Lissa – Cottbus, Berlin – Posen. Nie oznacza to jednak, że dany ambulans został przekazany Polsce.

 

1.         Berent – Karthaus

2.         Berlin – Danzig (nr 593)

3.         Bromberg – Schönsee (nr 235 i 404)

4.         Culm – Kornatowo

5.         Culm – Unislaw (nr 624)

6.         Culm – Bromberg (nr?)

7.         Czersk – Laskowitz

8.         Dirschau – Bromberg (nr. 122, 124, 308, 311, 375, 411, 724)

9.         Dirchau – Danzig (nr 126, 542,  nr 555 - nie przekazany Polsce?)

10.     Flatow – Terespol (nr 1012, 1016, 2552)

11.     Garnsee – Lessen (nr 704)

12.     Graudenz – Soldau (805, 806)

13.     Hardenberg – Neidenburg (nr 4)

14.     Karthaus – Lauenburg

15.     Kolmar – Gollantsch (nr 532)

16.     Kolmar – Schneideműhl (nr 882)

17.     Konitz – Graudenz (nr 584)

18.     Konitz – Nakel (nr 525)

19.     Konitz – Nakel – Graudenz (nr 581)

20.     Konitz – Tuchel - Graudenz (nr 818)

21.     Konitz – Hohenstein (nr ?)

22.     Löbau – Zajonskowo (nr 1153)

23.     Marienburg – Mlawa (nr?) znany z 14.5.1920

24.     Melno - Pfeilsdorf 

25.     Putzig – Krokow

26.     Putzig – Rheda (nr 961, 965)

27.     Thorn - Marienburg

28.     Pr.Stargard – Schmentau (1123)

29.     Pr. Stargard – Crone (nr 3..)

30.     Schleusenau – Crone a/d Brahe (wąskotorowy nr 2 i 3)

31.     Schwetz – Terespol (nr 352, 356, 358)

Współcześnie rejestrujemy 56 datowników ambulansowych - więcej z Pomorza niż z Wielkopolski. Niektóre z nich zachowały się w jednym znanym egzemplarzu.

 

Kolejne przykłady przesyłek:

Fot.1. Kartka pocztowa wysłana 14.2.20 ambulansem pocztowym CZERSK – LASKOWITZ (WESTPR.) do Hagenort (Osieczna) w pow. Stargard. Opłata polskim znaczkiem w wys. 15 fen zgodna z niemiecką taryfą pocztową ważną do 14.4.1920.

Fot. 2. List wysłany 17.2.20 ambulansem pocztowym GARNSEE - LESSEN do Berlina. Opłata polskim znaczkiem w wys. 20 fen zgodna z niemiecką taryfą pocztową ważną do 14.4.1920.

Fot. 3. Widokówka z Pucka wysłana 12.4.20 zagranicę ambulansem pocztowym PUTZIG (WESTPR) – RHEDA, ZUG 961. Opłata polskim znaczkiem w wys. 20 fen, nadpłacona o 5 fen wg niemieckiej, zagranicznej taryfy pocztowej ważnej do 14.4.1920. Kartka ma znak cenzury pocztowej z Warszawy.

Fot. 4. List zwykły wysłany 10.5.20 ambulansem pocztowym DIRSCHAU – DANZIG / Z.542 do Lahn. Opłata w wys. 1 Mk zgodna z polską, zagraniczną taryfą pocztową wprowadzoną od 15.4.1920.

Fot. 5. List zwykły wysłany 12.7.20 ambulansem pocztowym KONITZ (WESTPR.) – GRAUDENZ/ Zug 584 do Grossenhain (k.Drezna). Opłata w wys. 1 Mk zgodna z polską, zagraniczną taryfą pocztową wprowadzoną od 15.4.1920. Nieczytelny, niemiecki datownik miejscowości nadania. Ciekawostką tego listu jest skasowanie datownikiem ambulansu znaczka za 10 fen nie unieważnionym w urzędzie nadania.

Fot.6. Widokówka z Kartuz wysłana 14.8.21 ambulansem pocztowym KARTHAUS – LAUENBURG / ZUG do Francji. Opłata w wys. 10 Mk zaniżona o 2 Mk względem polskiej zagranicznej taryfy pocztowej, ważnej od 15.7.1921.

Fot. 7. Niemiecka kartka pocztowa wysłana 31.5.20 niemieckim ambulansem pocztowym BERLIN – POSEN / ZUG 204. Ambulans ten znany jest z okresu 1918 – 1923 także z numerami  202 i 208. Ten niemiecki ambulans pocztowy, sądząc po czasie kursowania na trasie BERLIN – POZNAŃ obsługiwał ruch pocztowy między Niemcami a Polską.