Internetowe Koło Filatelistów informuje, że na swoich stronach www stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka).
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie przez nas cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami Twojej przeglądarki.
Więcej informacji na ten temat można znaleźć w naszej Polityce prywatności.

 

Zeppelin w Katowicach - Co to za datownik ?

We wrześniu 2021 roku, w prasie śląskiej oraz na różnych stronach internetowych ukazała się informacja o treści: ZEPPELIN LATA NAD ŚLĄSKIEM ! Lot ten mógł robić wrażenie. Ostatni bowiem lot sterowca to lot z 1931 r. kiedy „GRAF ZEPPELIN” lądował w Gliwicach. 90 lat minęło „jak w piosence”,

a informacja o tej nowej wizycie wywołała pewnego rodzaju poruszenie wśród fanów tych statków powietrznych. 

Składający wizytę sterowiec należy do grupy sterowców noszących nazwę Zeppelin New Technology (NT) i są one jednymi z największych aktywnych sterowców na świecie. Ich produkcja odbywa się w Friedrichshafen nad Jeziorem Bodeńskim. Obecnie jest tylko sześć takich Zeppelinów NT; dwa z nich stacjonują niedaleko głównej siedziby Grupy ZF, nad Jeziorem Bodeńskim w Niemczech. Majestatyczny Zeppelin ma 75 m długości. Jego prędkość przelotowa wynosi ok. 100 km/h (maks. 125 km/h) i zależy od siły i kierunku wiatru​. Maksymalna wysokość lotu - 3000 m n.p.m., normalna wysokość przelotowa ok. 300 m nad powierzchnią ziemi. W Zeppelinie stosowany jest niepalny gaz - hel.

Organizatorem przelotów była Grupa ZF - firma, specjalizująca się w rozwiązaniach technologicznych dla branży motoryzacyjnej. Loty nad Katowicami, Gliwicami, Częstochową, były okazją do szerszego zaprezentowania najnowszej strategii i rozwiązań ZF dla mobilności przyszłości. Sterowiec Zeppelin w Katowicach gościł na lotnisku Muchowiec. A poniżej pełna trasa Zeppelina po Europie Wschodniej we wrześniu 2021.

i powrót do Friedrichshafen

Prawie zawsze z okazji organizowanych takich przelotów lub wizyt, organizatorzy przygotowują różne pamiątki filatelistyczne. Również z okazji wizyty w Katowicach nie zapomniano o takiej. Przeglądając  różne strony internetowe w poszukiwaniu  nieznanych aerofilatelistycznych poloników, natrafiłem na ofertę przesyłki z tej wizyty, którą przewieziono z Katowic do Friedrichshafen. Próbując ją „rozszyfrować”, stwierdziłem, że figuruje na internetowej stronie Freunde der Kinderdorf Flugpost zapisana jako: Polen- und Tschechien-Flug, mit Zeppelin NTD-LZNT vom 10.-20.09.2021, Kattowitz PL - Prag CZ - Friedrichshafen D   (FLUGPOST-KURIER 2021). Nosi oznaczenie katalogowe BP 184 – z wyceną na 19 EURO.

Arkusik nalepek używanych na przesyłkach lotów sterowców Zeppelin w roku 2021

Pragnąc opisać przesyłkę w moich opracowaniach katalogowych stwierdziłem, że przesyłka ta nie została nadana w Katowicach. Na poprawnie opłaconej przesyłce (znaczek Fi 5125 - 30. rocznica utworzenia Grupy Wyszehradzkiej) odbito stempel z miejscowości „Katowitce/ 14.09.2021“. Pomijając fakt, że w spisie polskich miast i wsi taka miejscowość nie istnieje, również stempel okolicznościowy z takim rysunkiem jest mi nieznany. Co tu się stało, wszak w Katowicach urzędów pocztowych jest wiele, a stempli eksploatacyjnych dużo, dużo więcej. Przygotowano walor pocztowy i… stworzono tuwimowskie „Cicer cum Caule”.  Można snuć różne „teorie spiskowe” dotyczące odprawy tej poczty w Katowicach. Jakie? Za wcześnie, aby je upubliczniać. W pierwszej kolejności chcę ustalić pochodzenie zastosowanego stempla okolicznościowego. Czy taki wzór z błędem był w posiadaniu katowickiej poczty lub, czy na skutek zaistniałej „jakiejś innej sytuacji” został stworzony przez organizatorów przewozu ze świadomie naniesionym błędem w nazwie miejscowości. Poniżej wycinek z odbitym stemplem z próbą odtworzenia rysunku stempla.

Filateliści posiadający jakieś informacje na temat tego stempla lub mający więcej informacji na ten temat  proszeni są o podzielenie się nimi.